سایت رسمی فدراسیون اسکی و ورزشهای زمستانی ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون اسکی و ورزشهای زمستانی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون اسکی و ورزشهای زمستانی جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: تهران - تهران - بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، بالاتر از تقاطع اسفندیار، خیابان شهید انصاری (صداقت)، پلاک 6، طبقه دوم

    تلفن : ۲۶۲۰۶۲۵۰
    تلفن : ۲۶۲۰۶۲۴۰
    تلفن : ۲۶۲۰۶۲۳۰
    فکس : ۲۶۲۰۱۰۹۴

تاريخچه اسكي جهان

اسکی به مثابه یک وسیله آمد و رفت، عمری به قدمت انسان دارد؛ ولی بعنوان ورزش، فعالیتی جدید می باشد که در کشورهای شمال اروپا از حدود 300 سال پیش آغاز شده است. در حدود سال 1765 نخستین کتاب اسکی در نروژ منتشر شد.


نروژ، مبدع اسکی سازمان یافته

موضوع اولین کتاب اسکی، تمرینات مختلف اسکی و مراحلی بود که سربازان می بایست طی کنند تا به کسب مدال مفتخر شوند. عبور فریدیوف نانسن نروژی در 1888 از جنوب گرینلند به شمال این سرزمین، بسیاری را با این ورزش آشنا و به آن راغب کرد. وی با استفاده از اسکی موفق شد طی 46 روز طول این جزیره پر از یخ و برف را بپیماید.

قرن نوزده؛  آغاز رونق اسکی

از سال 1870 کشورهای منطقه آلپ به ورزش به اسکی توجه بیشتری کردند. درسال 1893 نخستین مسابقات اسکی در آلمان برگزار شد و اولین باشگاه اسکی شکل گرفت. پس از آن در مدت کوتاهی فدراسیونهای اسکی کشورهای زیر تأسیس شد:
روسیه (1896)، چکسلواکی (1903)، امریکا (1904)، اتریش و آلمان (1905)، نروژ و فنلاند و سوئد (1908).

1910؛ تاسیس کمیسیون بین المللی اسکی

با تأسیس فدراسیون اسکی نروژ در 1908 مسئله تشکیل فدراسیون بین المللی اسکی مطرح شد. سال بعد هنگام برگزاری مراسم اختتامیه مسابقات، مورز مربی تیم نروژ تأسیس فدراسیون بین المللی اسکی را پیشنهاد کرد که استقبال تیم های شرکت کننده را به دنبال داشت. دو ماه بعد نامه ای از طرف فدراسیون اسکی نروژ برای مسئولان اسکی 11 کشور اروپایی به این مضمون ارسال شد :
(خوشبختانه طی ده سال گذشته ورزش اسکی به سرعت در بسیاری از کشورها در حال گسترش بوده است. بدین لحاظ تصور می کنیم وقت آن رسیده است که یک فدراسیون بین المللی اسکی به ویژه برای تدوین مقررات هماهنگ برای مسابقات پرش و حل مسئله آماتوریسم تشکیل شود. ما مطمئنیم که نمایندگان شما در مسابقات هولمن کول (نروژ) حضور خواهند داشت. بدین لحاظ پیسنهاد می کنیم که مجمع اسکی در طول مسابقات در اینجا برگزار شود.)
ده کشور (آلمان، اتریش، بوهم، اسپانیا، فرانسه، انگلستان، اسکاتلند، نروژ، سوئیس و چکسلواکی این دعوت را پذیرفتند و در 18 فوریه 1910 در کریستیا (نروژ) به مذاکره نشستند که نتیجه آن تأسیس کمیسیون بین المللی اسکی بود.

پیش از به پایان رسیدن سال 1910 مقررات اسکی به رشته تحریر درآمد و دومین مجمع در نخستین روزهار با شرکت 9 کشور در استکهلم برگزار شد. در این مجمع مقررات پیشنهادی مورد بحث قرار گرفت و پس از تغییرات نخستین مقررات مسابقات بین المللی به تصویب رسید. از آن پس تا 1914 هر ساله یک مجمع تشکیل شد. مسائل مطروحه در این مجامع عمدتاً حول آماتوریسم، مقررات مسابقات بین المللی و وارد کردن ورزش های زمستانی در بازیهای المپیک دور می زد.
جنگ جهانی اول مسابقات بین المللی اسکی و مجامع را متوقف کرد. تا آنکه مجدداً در 1919 از 6 کشور اروپایی 20 نماینده در استکهلم دورهم جمع شدند و ششمین مجمع کمیسیون بین المللی اسکی را تشکیل دادند.
بحث داغ این مجمع شرکت اسکی در بازیهای المپیک بود که هنوز مورد موافقت کمیته بین المللی المپیک قرارا نگرفته بود.

فدراسیون اسکی و ورزشهای زمستانی در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید