سایت رسمی فدراسیون اسکی ج.ا.ایران

این سایت متعلق به فدراسیون اسکی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون اسکی جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
    آدرس: تهران - تهران - بلوار نلسون ماندلا (آفریقا)، بالاتر از تقاطع اسفندیار، خیابان شهید انصاری (صداقت)، پلاک 6، طبقه دوم

    تلفن : ۲۶۲۰۶۲۵۰
    تلفن : ۲۶۲۰۶۲۴۰
    تلفن : ۲۶۲۰۶۲۳۰
    فکس : ۲۶۲۰۱۰۹۴

نشست خبری رییس فدراسیون اسکی ‌ورزش های زمستانی

دکتر عباس نظریان و بهرام ساوه شمشکی، در یک نشست خبری، نکات مهمی را درباره رشته ورزشی اسکی و مسابقات آن بیان کردند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون اسکی و ورزش های زمستانی، دکتر عباس نظریان رئیس فدراسیون، در نشست خبری گفت:

مسابقات اسکی چمن با حضور ۴ کشوری برگزار می‌شود که ورزشکاران خوبی دارند‌ اتریش، چک، اسلواکی و ایتالیا در مسابقات شرکت دارند که از روز پنجشنبه آغاز خواهد شد. ۳۵ ورزشکار ایرانی و خارجی رقابت خواهند کرد. ما سال آینده میزبان اسکی چمن قهرمانی دنیا هستیم که امسال می‌توانیم با میزبانی جام جهانی خودمان را تست کنیم. علاوه بر نشان دادن توانمندی اسکی‌بازان کشورمان می‌توانیم ظرفیت میزبانی را هم نشان دهیم.

اسکی ۸ رشته را پوشش می‌دهد که ۵ رشته در شرایط برفی است. در اسکی چمن سوابق نشان می‌دهد ۹ دوره در مسابقات شرکت کرده‌ایم که میزبان هم بوده‌ایم. ورزشکاران ما رتبه‌های خوبی داشته‌اند. اسکی چمن به تجهیزات و محل مسابقات خیلی مرتبط است و الان ما بهترین پیست را داریم. تلاش شده حداقل آسیب‌ها رخ دهد، بچه‌ها بهترین تجهیزات را دریافت کرده و تلاش شده بچه‌ها بهترین رتبه را داشته باشند. 

باید کمک کنیم اسکی دارای مکان اختصاصی خوبی باشد. ورزشکاران ما نشان دادند توانمندی زیادی دارند اما بزرگترین کسری ما زیرساخت است. اگر پیست اختصاصی داشته باشیم در مسابقات جهانی حتما دارای مقام‌های خوبی خواهیم بود.

ورزش اسکی با خیلی رشته‌ها متفاوت است. ما وابسته به اقلیم و زیرساخت خاص هستیم. هیچ رشته ورزشی بدون این ارکان و زیرساخت موفق نخواهد بود. ما که نمی‌توانیم مسابقات را مثلا در یزد یا خوزستان برگزار کنیم. من چیزی را برای خودم قائل نمی‌شوم اما المپیک زمستانی سطحی بسیار متفاوت با المپیک تابستانی دارد. از یکسال گذشته برای فدراسیون اسکی گفته بودم بدون زیرساخت‌ها امکان توسعه این رشته نیست. اگر قرار است لیگ یا پخش تلویزیونی داشته باشیم بدون مکان در اختیار می‌توانیم اتفاق عجیب رقم بزنیم. شرکت توسعه و وزارت کمک کردند مسابقات را سال گذشته برگزار کنیم امسال هم همین طور. وزارت دستور داد از خرداد دیزین در اختیار ما باشد اگر مثل سال گذشته بود مسابقه ما مانند گذشته لغو می‌شد. اگر پیست در اختیار فدراسیون باشد می‌توانم بگویم وضعیت آماده‌ای برای میزبانی و برگزاری مسابقات داریم.

کمیته و وزارت ما را تنها نگذاشتند و در شرایط مختلف سعی کردند کمک کنند. اگر اجازه دهید در مورد ارقام صحبت نکنیم. هزینه‌های جام جهانی برخی ثابت است مانند هزینه نماینده جهانی که باید به صورت ارزی پرداخت کنیم. بحث دیگر جوایز پای سکوست که باید طبق عرف پرداخت شود و این موضوع یک سوم هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. یک میلیارد تقریبا هزینه برگزاری مسابقات است.خواهش من از وزارت این است پیستی در اختیار فدراسیون قرار بگیرد. 

نتایج دوره قبل المپیک را هم به خودمان نسبت می‌دهیم. مربیان و ورزشکاران همان هستند و فقط رئیس فدراسیون تغییر کرد. شما ببینید در ۷۰ سال گذشته در اسکی چه گذاشتیم که انتظار نتیجه خوب داریم؟ در این مدت برنامه‌های حمایتی ما در رویدادهای بزرگ چه بوده؟ آیا مربیان قوی آوردیم؟ منابع مالی خوبی داشتیم؟ تجهیزات خوبی وارد کردیم؟ در المپیک بعدی چه می‌شود؟ هیچ قولی نمی‌توانم بدهم مگر اینکه اولویت نیازهای ما تامین شود در این صورت می‌توانم بگویم المپیک بعدی چه خواهد شد. 

برف ما ۲ ماه است و ما کشوری هستیم با اقلیم گرم به همین دلیل زیرساخت ما محدود می‌شود. یک مربی متوسط ۸ هزار یورو از ما می‌گیرد و در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن است ۴ ماه بماند، بقیه سال را چه کار کنیم؟ به کمپ خارجی بفرستیم؟ با کدام پول؟ ما شاید روزی از امارات هم عقب بیفتیم که سالن یخ دارد. ما زیرساخت سرپوشیده نداریم و فقط ۲ ماه برف داریم. اگر فکر می‌کنید در المپیک ۲۰۲۶ شق‌القمر می‌کنیم اینطور نیست. 

در کارهایی که می‌توان انجام داد شکی ندارم اما من یک کمپ دارم. زمین دیزین و شمشک هست، به فدراسیون بدهند تا کمپ ما ساخته شود. ما عقب‌نشینی نکردیم و تیم خوبی داریم. من در زمان المپیک آمدم و حتی مربیانی که بودند را اعزام کردیم. نگاه من به نسل جوان است. ما اگر بخواهیم کشوری را برای اردوی مشترک دعوت کنیم هتل، پیست و... داریم؟ اگر ترکیه پیست دارد کنارش هتل هم هست. اگر از آنها انتظار رایگان اردو از کشوری مثل ترکیه دارم، خودمان چه چیزی داریم؟ ما فقط یک اتاق در جردن داریم بنابراین منابع محدود است. 

درباره پیست اسکی و این مسائل با وزیر ورزش و جوانان هم صحبت کردم. او فرد پیگیر و از جنس ورزش است اما برخی موارد مسائل قانونی است. مثلا اینطور نیست که شرکت توسعه بتواند و نخواهد. یکسری محدودیت قانونی در دادن پیست‌ها هست اما انجام شدنی است.

مسابقات اسکی چمن بسیار نو است و همه کشورها در این رشته فعال نیستند بلکه برای آماده نگه داشتن ورزشکاران در زمان برف طراحی شده است. در قهرمانی دنیا احتمالا تعداد کشورهای شرکت کننده بیشتر خواهد شد مثلا ۱۰-۱۲ کشور.

بهرام ساوه‌ شمشکی دبیر فدراسیون اسکی هم درباره میزبانی دیزین از اسکی چمن، گفت: اسکی چمن در ابتدا برای تمرین برف طراحی شد اما بعدها رشته مستقل شد. در مسابقات ایران فقط کسانی می‌آیند که در رنک بسیار خوبی هستند تا بتوانند از آن دفاع کنند.

بهرام ساوه شمشکی در نشست خبری

جام جهانی جزو بهترین‌هاست اما در قهرمانی جهان حضور اکثریت کشورها را شاهد هستیم. چون آسیب در این رشته زیاد است بانوان کمتر استقبال می‌کنند.

فدراسیون اسکی در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید